19.04.2018

Hva er egentlig LEANovation?

av Kristine Amundsen Wold

LEAN. Et ganske så fancy uttrykk. Jeg har hørt det i flere sammenhenger, men aldri egentlig forstått hva som menes med det. I løpet av dagen ble skeptikeren i meg overbevist. Jeg forstod hvorfor flere av Norges største bedrifter har innført disse prinsippene.


Kurset ble holdt i flotte Deloitte lokaler på Sør Arena for oss førstiser og Richard fra kull 2. Dagen resulterte i  ”LEANovation Yellow Belt”. Videre kan man også ta grønt, og til slutt sort belte.

LEAN går i korte trekk ut på å få til en kontinuerlig forbedring i bedriften ved å redusere ”sløsing”. Eller direkte oversatt, en slanking av bedriften. Sløsingen/slankingen kan her være alt fra unødvendig tidsbruk til uutnyttet kreativitet.  Et viktig poeng er at denne prosessen skal skje med respekt for mennesket. Dette prinsippet stammer fra LEAN sitt opphav, nemlig i japansk bilproduksjon. Arbeiderne var bekymret for at reduksjonen av sløsing ville føre til at de mistet jobben. Men dette er ikke poenget. Tanken er at frigitt arbeidskraft kan gjøre andre oppgaver i bedriften enn tidligere, for eksempel forskning og utvikling. 

Likevel tar jeg meg i å tenke at ingenting av dette er jo nytt. Dette har vi hørt før. Den store hemmeligheten er de gode verktøyene. I mine øyer setter verktøyene logisk tankegang i system på en sånn måte at det leder til nye og bedre løsninger.  Derav innovation. Verktøyene må nesten prøves ut selv, men en gjenganger er at de forsøker å finne årsaken til et problem som oppstår i en bedrift. 

Kursholder Marianne Fenger (solt belte) så ikke poenget med å prate mye om disse verktøyene før vi hadde testet dem ut. Vi ble raskt delt inn i 3 grupper med 5 personer i hver gruppe. Alle gruppene hadde med seg en representant fra enten Sørmegleren, Aust-Agder fylkeskommune eller 07 Media.  Bedriften ble så brukte som case i oppgavene vi løste underveis. Dette gjorde oppgavene mer interessante og aktuelle.

Den gøyeste oppgaven vi fikk var definitivt brannbiloppgaven. Brannbiloppgaven gikk ut på å bygge en bestemt legobrannbil så raskt som mulig. Men her kommer utfordringen, alle deltakerne skulle være på samme gruppe. Hver person ble tildelt sitt ansvarsområde eller rolle i produksjonen. Selv var jeg ”kvalitetskontrollør” og var ansvarlig for at den ferdige bilen oppfylte kvalitets -og designkrav. Vanskelig nok skal jeg si deg.

 

Deretter fikk vi to forsøk på å produsere så mange brannbiler som mulig innen bestemt tid. Etter første katastrofale forsøk, implementerte vi i felleskap alle forbedringer og justeringer vi kunne komme på. Dette skulle illustrere hva som skjer når man fjerner sløsing. Og hei hvor det gikk på forsøk 2.

Dagen ble avsluttet med en veldig grei og ukomplisert ”prøve”. Vi fikk fine diplomer, og jeg tror samtlige følte at de hadde fått noe ut av dagen. Det beste var likevel å få en hel dag sammen med de andre traineene. Bra folk altså! Det kriblet også litt etter å teste verktøyene på egen arbeidsplass. I tillegg var det en fin måte å bli  bedre kjent med casebedriftene; Sørmegleren, Aust-Agder fylkeskommune og 07 Media.


 

Kurset anbefales :)


[Tilbake]