26.11.2018

Gult belte i LEANovation

av Caroline Hallgren

Endelig var det vår tur til å delta på kurs i leanovation som ble holdt hos Deloitte sine flotte lokaler på Sør Arena. Noen av kursdetakerne hadde vært innom pensum fra tidligere studier og fikk derfor terpet på kunnskapen, mens andre så fram til å få seg en skikkelig aha-opplevelse. Forventingene var i hvert fall skyhøye og vi var klare til å ta fatt på utfordringene på strak arm.

Leanovation samler de to betegnelsene LEAN og innovasjon, og har sin opprinnelse hos bilprodusenten Toyota for å oppnå mer effektivitet og kvalitet i bilproduksjonen. Metodikken fokuserer på kontinuerlig forbedring i organisasjonen ved å eliminere sløsing i form av tidsforbruk, overproduksjon og uutnyttet kreativitet. Forbedringene foreslås ofte av medarbeiderne selv og det er tett og praktisk dialog med lederne. Ved å fokusere på hvordan en kan skape flyt i verdikjeden, kombinert med forståelse av hva som er verdi for kunden og respekt for sine medarbeidere, vil resultatet bli en organisasjon som aldri slutter å lære og som stadig øker kvalitet i hvert ledd.

Lean er i dag anvendt i mange sektorer og bransjer verden over, og vi var derfor svært nysgjerrige og ivrige etter å lære mer om faget i praksis. Først ble vi delt inn i grupper for å diskutere og bevisstgjøre hverandre om sløsing på vår arbeidsplass.

Traineene Monika og Criyonit tenker så det knaker under diskusjon om hvordan lean-metodikken kan optimalisere verdikjeden

Deretter var det tid for å være kreative og fyre løs på et spill. Vi ble inndelt i ulike roller, hvor hovedoppgaven var å produsere så mange lego-brannbiler som mulig på ti minutter, og som skulle oppfylle kundens krav, behov og forventninger. Under første runde fikk ingen av stasjonene lov til å kommunisere med hverandre, noe som resulterte i kun tre produserte biler, hvorav ingen ble godkjent av kunde. Deretter måtte vi kartlegge produksjonens flaskehalser som forårsaket forsinkelser i verdikjeden. Her fikk vi også anledning til å tegne vår egen verdistrømsanalyse over ønskede situasjon, slik at vi hadde et felles mål å gå etter. Det var høy puls under runde to, og etter glimrende innsats og høy dynamikk i gruppa klarte vi å produsere hele 22 brannbiler! Budskapet var dermed krystallklart; leanmetodikken fokuserer på bevisstgjøring av utfordringer fra hver rolle i verdikjeden, slik at en sammen kan nå organisasjonens felles mål, i tillegg til å sikre en kontinuerlig forbedringskultur.

 

En ivrig gjeng bestående av traineer fra 1. og 2. kull, samt to nyansatte fra Deloitte klare for å innta sin rolle i produksjonen

Trainee Pia og nyansatt hos Deloitte, Andreas, blide og fornøyde på sin stasjon

Etter spill og analyser var det tid for sertifisering. Vi merket fort at eksamensnervene slo inn, men kunne pustet lettet ut da alle bestod og mottok diplom. Alle virket svært fornøyde etter en meget innholdsrik dag, fylt med spennende utfordringer, diskusjoner og høystemt latter.

Traineene Jannicke, Marthe og Ivar kjente på presset under sertifiseringen

Nå gjenstår det å se om traineene og de to nyansatte hos Deloitte får inspirert og ikke minst engasjert sine nåværende arbeidsgivere til å rette blikket mot en effektiv lean-organisering. Tusen takk til Johan Stensholt hos Deloitte for et kjempebra kurs!










[Tilbake]