05.12.2018

Trainee Tour – Dyreparken og Hennig-Olsen Is

av Line Marie Ekse

Alle kullene i Trainee Sør besøkte i forrige uke to sørlandsvirksomheter for å få kjennskap til hvordan virksomhetene jobber med LEAN i praksis. Innenfor LEAN eksisterer det mange ord og uttrykk. Vi fikk virkelig et godt innblikk i LEAN og hvordan det utføres i praksis. En ting er å lese teori om LEAN eller å lære om det på kurs, slik vi gjorde på LEANovation kurset med Deloitte. Men det å få høre og spørre om hvordan det utføres i en virksomhets hverdag var virkelig spennende!

Sofie E. Ringen forteller oss om LEAN i Dyreparken.

Først ut var Dyreparken, hvor HR-direktør Sofie E. Ringen skulle ta oss med på deres reise i LEAN verdenen. Sofie forklarte at LEAN må tilpasses til hver enkelt virksomhet og gikk dypere inn på hvordan Dyreparken har laget sin egen variant – "Litt bedre enn i går". Målet er at Dyreparken skal ha LEAN som en del av arbeidshverdagen (LEAN thinking) og at de skal bli en lærende organisasjon. Videre fremhevet Sofie noe viktig om LEAN som har gitt et inntrykk på meg hvert fall. LEAN dreier seg i stor grad om respekten for mennesket, hvilket vil si at det dreier seg om alle menneskene i en organisasjon. Det handler om å gjøre LEAN til en del av organisasjonskulturen. Deretter fortalte hun oss at de også utfordrer sesongarbeiderne til å komme med forbedringsforslag.

Sofie gav oss en innføring i hvordan Dyreparken jobber etter PDSA-hjulet, samt hvordan de aktivt bruker prioriteringsmatriser og personlige tavler. Traineene ble utfordret på å lage sine egne personlige tavler, hvor målet er å visualisere arbeidsoppgavene og systematisere dem under kategorier. Flere av traineene har allerede tatt i bruk egne personlige tavler på arbeidsplassen sin. 

Traineene Monica og Øystein godt i gang med å ta i bruk LEAN-verktøy – lage egne personlige tavler.


Etter at vi hadde kost oss med en god lunsj inni Dyreparken på SOKO, gikk turen videre til Hennig-Olsen Is! Som den sørlendingen jeg er, så må jeg jo si meg enig i deres kjente setning "kremen av iskrem" – jeg sverger hvert fall til Hennig-Olsen Is når jeg spiser is og det tror jeg ikke jeg er alene om! Det var en spent gjeng som trappet opp foran Norges eldste iskremfabrikk, som for øvrig også er Norges fjerde største sjokoladefabrikk. Det var HR-direktør Jan-Erik Narvesen som tok oss imot. Da Jan-Erik startet med å si at "nå kan alle gå å forsyne seg med is", tok det ikke lang tid før alle traineene stod i en flokk rundt is-diskene!

Jan-Erik fortsatte med å gi oss en innføring i Hennig-Olsen Is sin historie. Hennig-Olsen Is er Norges største iskremfabrikk når det gjelder volum og alt produseres i Kristiansand. Når de sier at alt produseres i Kristiansand, så mener de alt! Det er alt fra isen, syltetøyet, krokanen og sjokoladen.

Viste dere forresten at Hennig-Olsen Is har satt en verdensrekord? I 2015 satte de verdens rekord med Verdens største krone-is! Krone-isen var 3,08 m høy og rommet hele 1080 l med is, 60 l med sjokolade og 40 l jordbærsyltetøy! Den ble fortært av ca. 9000 mennesker som var til stede i Kristiansand under kåringen.

Hennig-Olsen Is jobber også etter LEAN filosofien, denne reisen var det LEAN-coach Kristin Langeland som tok oss med på. De har tilpasset LEAN til sin virksomhet og jobber etter Hennig-Olsen Is "litt vakrere hver dag".


LEAN-coach Kristin Langeland presenterer hvordan de aktivt jobber med LEAN i Hennig-Olsen Is. 

Kristin startet med å gi en presentasjon av de ulike verktøy som brukes i denne virksomheten. Verdistrøm, for å kunne skape flyt i alle prosesser og kontinuerlig forbedring er noe som står høyt hos dem. De er opptatt av at det skal være en lærende hverdag, noe som også henger sammen med det som står sentralt i LEAN om å være en lærende organisasjon. De har dannet en læringssirkel hvor de diskuterer sentrale temaer om LEAN og arbeidet med det i organisasjonen. Vi får igjen bekreftet hvor sentralt mennesket er i denne filosofien. Det å ha troen på og respekten for mennesket forklarer Kristin at er helt avgjørende. Kulturen, toppledelsens engasjement og involvering av de som kjenner prosessene best var noe Kristin trakk frem som viktig punkter for arbeidet med LEAN.

Traineene sitter igjen med ny kunnskap og nyttige verktøy som vi kan ta med oss videre i arbeidshverdagen vår.

Vi takker Dyreparken og Hennig-Olsen Is for at de tok seg tid til å dele sin kompetanse og erfaring med LEAN med oss fra Trainee Sør! 


[Tilbake]