05.02.2019

=SILICON VALLEY

av Henrik Kyte Assmann

Visste du at gründerne bak frisørkjeden Cutters driver begravelsesbyrå, at Silicon Valley ikke er så kult som du tror, og at det bor en kunstmaler i oss alle?

Mye tyder på at Norge er i ferd med å bli et globalt senter for nye forretningsmodeller, fintech og utvikling varehandel – tematikken for Trainee Sørs årlige Oslo-tur.

Alt tyder på at hovedstaden har våknet. Dresskledde mennesker haster mot trikken. I kaffebarene går køen helt bak til inngangsdøren. Den kalde luften smaker eksos. Etter en slak oppoverbakke ligger den der, murbygningen hvor landets folkevalgte daglig tar beslutninger på vegne befolkningen.


Innsiden av Stortinget preges av høyt tempo. På stortingsmøtet argumenter Hadia Tajik for å øke graden av heltid i arbeidslivet, og en casual, men energisk Abid Raja hilser på oss i forbifarten. Høydepunktet er imidlertid når vi får en egen spørretime med Vetle Wang Soleim i finanskomiteen. 25-åringen imponerer oss med klar tale, innsikt og fravær av tåkeprat. I en tid hvor det vises til økende politikerforakt, vil et besøk på Løvebakken være en god kur for de som tviler på engasjementet og kunnskapen til de som jobber der.


Ekspedisjonen vår fortsetter hos et selskap med visjon om å bli verdensledende på oppdagelsesreiser. Øyvind Solstad er Global Social Media Manager i Hurtigruten, selskapet som de siste årene har endret kurs fra transportskip og røde tall til turistskip og grønne tall – og grønne skip. “Den nye forretningsmodellen fokuserer på bærekraft, spissede kundesegment og bærekraftige opplevelser”, forteller Øyvind. Og apropos opplevelse! Trainee Sør avslutter kvelden med maling og moro på Paint’n Sip, hvor vi med god instruksjon og pensel maler en idyllisk solnedgang med svaberg og sørlandskyst.


Neste morgen starter med et gründer-eventyr. Lokalene til Askeladden & Co. minner mer om et hipt studentkollektiv enn et selskap som årlig omsetter for noen hundre millioner. Askeladden står blant annet bak Cutters – frisørkonseptet som kutter kostnad, tid og hår. I tillegg har selskapet etablert legepraksis, massasjeklinikk, nevnte Paint’n Sip og begravelsesbyrå. Martin Schütt, daglig leder i Askeladden, illustrerer selskapets forretningsmodell med apekatt-eksperimentet: “Enkelte bransjer er preget av aktører som gjør noe bare fordi alle andre gjør det”, poengterer han, og utdyper: “Ved etablering av et nytt konsept, har Askeladden et prinsipp om å rekruttere daglig leder for konseptet utenfor bransjen. Dette for å sikre en nytenkende person”. Filosofien er en klar parallell til trainee-ordningen: Bedrifter som ønsker utvikling trenger ferske og modige hoder som ser nytt og annerledes på problemstillingene.


Det påfølgende bedriftsbesøket foregår hos et fintech-selskap som ved et vipps har gjort livet enklere for 3 millioner nordmenn. Det trange fellesområdet ved siden av kontorlandskapet vitner om en aktør med rask ekspansjon, noe Marit Andreassen i VIPPS bekrefter: “Med trusler fra giganter som Apple og Google har vi alliert oss med resten av de norske bankene for å sikre vår markedsposisjon”. Og apropos gigantselskaper fra Silicon Valley. Vi får møte Jimmy Byrum, som etter årelang erfaring fra silisiumdalen valgte å flytte til Norge! “Vipps minner på mange måter om en San Fran startup! Det er flat struktur, det er lov å feile, og man er selvstendig. Dessuten er det mye enklere å kombinere familieliv med karriere i Norge”, forteller han. Mange av traineene har nok vært innom tanken om verdens såkalte teknologiboble, og de myteknusende ordene fester seg.


Vårt siste bedriftsbesøk går innom TINE, som viser seg å være langt mer enn et meieri. I likhet med Hurtigruten, har TINE gått fra tradisjonell drift i hjemlandet til å satse på utenlandsk ekspansjon og grønn energi. Disse observasjonene viser at tradisjonsrike selskap både ønsker og klarer å følge med i tiden.


Nye forretningsmodeller, fintech og utvikling av varehandel er altså ikke forbeholdt Silicon Valley. Her på berget skapes det stadig nye forretningsmodeller, om man så kjører turistskip eller likbil. I norske byer utvikles brukervennlig fintech som kan konkurrere med de store teknologigigantene, og dette sågar sammen med flyktninger fra Silicon Valley. Dessuten handler vi varer og tjenester på langt mer moderne måter enn i visse andre supermakter – om det så gjelder busskort, digital postkasse eller en 15 minutters hårklipp. Som Jimmy hos VIPPS poengterte: “Norge oppleves mye mer moderne enn USA. Kollektivtransport, post og betalingsløsninger fungerer mye bedre. I San Francisco måtte jeg bruke cash overalt. USA kan ikke sammenlignes med Norge. Fremtiden er her.”




[Tilbake]