2018-january-09.-ane-and-idun-reading-hamlet-on-boat-deck.-photo-by-stine-bryn-16-9

Hiv og hoi!

Overskriften høres nesten ut som starten på en velkjent Kaptein Sabeltann-sang, men siden 1. mars har jeg jobbet for Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet.

 SS Sørlandet er verdens eldste operative fullriggede seilskip og vi tilbyr elever i videregående utdanning et utvekslingsår helt utenom det vanlige!

Undervisning til sjøs

Stiftelsens formål er å eie, drive og bevare Fullriggeren Sørlandet. Mange har et forhold til det gamle skoleskipet, som fortsatt driver undervisning til sjøs. Siden 2015 i form av vår egen studiespesialiserende videregående skole; A+ World Academy. Fra august til juni seiler norske og utenlandske elever, lærere og mannskap verden rundt. Det er en unik reise hvor utfordringene står i kø, både faglig, sosialt og seilmessig. Banjeren (under dekk) er både matsal, oppholdsrom, og sovesal når hengekøyene henges opp. Akkurat som i gamle dager. Siden man må tilpasse seg vind og havstrømmer når man seiler, er ruten lagt opp til å besøke mange av de historisk sett strategiske land og øyriker. Deriblant Tenerife, Kapp Verde, St. Helena, Barbados, Bahamas, USA, Azorene, m.fl.

Spennende historie

Sørlandet var det første skipet som ble bygget ved P. Høivolds Mek. Verksted (det som i dag er leiligheter på Høivold brygge) i Kristiansand og stod ferdig 28. mai 1927. Skipet ble gitt i gave fra O. A. T. Skjelbred, som takk for at en gutt fra enkle kår fikk muligheten til å realisere sine drømmer. I tillegg til skoleskip, har Sørlandet i tysk besittelse også blitt brukt som kullager og fangeskip under andre verdenskrig, før skipet sank som følge av et flyangrep. Selv om landsdelen Sørlandet har fått et stempel for å henge etter i likestillingen, var faktisk Sørlandet det første skoleskipet som gav kvinner likeverdig tilgang på utdannelse som menn.

En annerledes hverdag

Jeg har jobbet en del med den pågående akkrediteringen av skolen vår. Det er en prosess som pågår over flere år, og som skal resultere i at vi får vår egen godkjenning for å drive skole også for utenlandske elever (til nå har vi samarbeidet med andre skoler). I tillegg har jeg jobbet med administrasjon og informasjon rundt sommerprogrammet vårt. Vi selger plasser til de som ønsker å være medseilere under årets Tall Ships Races, driver et integreringsprosjekt med norsk og utenlandsk ungdom, samt arrangerer dekkselskaper og fjordturer. Jeg har også hatt ansvar for planlegging og implementering av nytt kassasystem om bord.

Det er veldig spennende å jobbe med noe så annerledes. Et praktfullt seilskip som så mange har et forhold til. Enten de selv har vært om bord og/eller seilt, sett skipet i bybildet eller kjenner noen som har vært med. Først og fremst er det inspirerende å være med å gi elevene våre en slik unik, spennende og karakterbyggende reise! Vi besøker tropiske øyer som kun er tilgjengelig fra sjøveien. Steder som de fleste bare leser om i lærebøkene. I tillegg lærer elevene å seile og får muligheten til å bli lettmatroser.

Da Sørlandet ankom Kristiansand igjen den 2. juni, for første gang siden august i fjor, hadde foreldre, søsken, besteforeldre og venner fra hele verden samlet seg ved Kai 6 for å ta vel i mot sine unge håpefulle. Det var rørende å se hvor mye følelser som utspiller seg når man har vært så lenge borte fra sine kjære. Samtidig er det rart å tenke på at dette var helt vanlig få generasjoner tilbake. Jeg er sikker på at et skoleår om bord Sørlandet ruster fremtidens ledere med en unik erfaring og kompetanse!

I juli mønstrer jeg selv på som medseiler fra Kristiansand til Sunderland. Med tidligere seilerfaring begrenset til noen timer i optimistjolle, skal det bli gøy å oppleve hvordan våre forfedre reiste til England. Jeg krysser fingrene for at sjøsyken går fort over og ønsker alle en riktig god sommer!