bilde1
Stolte kursdeltakere med bestått gult belte i LEANovation

Same procedure as last year? Same procedure as every year

Som mange traineer før oss, fikk vi i kull 1901 delta på LEANovation kurs. Kurset ble avholdt i Deloitte sine lokaler på Sør Arena mandag 01. april. Og nei, dette var ingen aprilsnarr. Det ble en innholdsrik dag fylt med teori, praktiske caser og god latter.

LEANovation er en metodikk som fokuserer på kontinuerlig forbedring og respekt for mennesker. Den har sin opprinnelse hos bilprodusenten Toyota for å oppnå mer effektivitet og kvalitet i bilproduksjonen. Kontinuerlig forbedring i organisasjonen oppnås ved å effektivt lære av problemer og å eliminere sløsing i form av tidsforbruk, overproduksjon og uutnyttet kreativitet. Forbedringene foreslås ofte av medarbeiderne selv og det er tett og praktisk dialog med lederne. Ved å fokusere på hvordan en kan skape flyt i verdikjeden, kombinert med forståelse av hva som er verdi for kunden og respekt for sine medarbeidere, vil resultatet bli en organisasjon som aldri slutter å lære og som stadig øker kvalitet i hvert ledd.bilde2

Spente deltakere følger med på teorien om LEAN.

LEAN er i dag anvendt i mange sektorer og bransjer verden over, og vi var derfor svært nysgjerrige og ivrige etter å lære mer om faget i praksis. Vi hadde et tettpakket program med grunnleggende teori om LEAN og mange forskjellige praktiske oppgaver der vi tok i bruk LEAN verktøy.

Den artigste oppgaven for mange var LEAN-spillet. LEAN-spillet gikk ut på å bygge lego-brannbiler raskt og effektivt etter kundens krav, behov og forventninger. Dagen varte i 10 minutter, hvor 3 brannbiler skulle produseres innen det hadde gått 1 minutt. Hensikten med oppgaven var å forstå verdikjeden i en bedrift og få et overordnet blikk over hva som fungerer og hva som er sløsing.

Spillet gikk over 3 runder hvor mellom hver runde hadde vi tavlemøter for å diskutere problemer, årsaker og løsninger som kan implementeres for å få kontinuerlig forbedring og høyere og riktig produksjon.

bilde3Reorganisering av bedriftsavdelingene optimaliserer produksjonen

Runde 1 skulle vise oss hvilken effekt det kan ha i en bedrift å ikke ta i bruk LEAN verktøy. Vi hadde nemlig ikke lov til å kommunisere og avdelingene fikk tilfeldige forhåndsbestemte plasser i rommet. Etter runde 1 erfarte vi virkelig hvor viktig god kommunikasjon og god informasjonsflyt er i en bedrift. Vi klarte nemlig ikke å produsere en eneste bil! Med nye erfaringer var teamet i gang med runde 2.

Runde 2 gikk mye bedre og teamet klarte å bygge hele 25 legobiler på 10 minutter. Igjen delte teamet erfaringer fra det nye systemet på tavlemøtet. Hadde vi klart å løse problemene i runde 1? Oppstod det en ny utfordring å ta tak i? Kunne vi bli enda bedre? Ja, det kunne vi.

I runde 3 satte vi virkelig kunden i fokus. Vi jobbet effektivt for å produsere brannbiler samtidig som vi tok hensyn til bestillingen slik at det ikke ble overproduksjon og sløsing. Det førte til neste 32 brannbiler og et meget godt fornøyd team.bilde5

Teamet kunne smile enda bredere da vi fikk vite at alle hadde bestått eksamen. Vi har nå gult belte i LEANovation!

Det har vært en utrolig spennende dag, og vi håper på å ta med LEAN verktøy inn i våres bedrifter for å inspirere våre fremtidige arbeidsgivere og sørge for kontinuerlig forbedring i den store verdenen.

Tusen takk til Johan Stensholt hos Deloitte for et kjempebra kurs!

Takk til Caroline Sonanta Hallgren for inspirasjon til innholdet i denne artikkelen.