img_6002.

LEAN - hvordan vi ble brannbil-kampsport-utøvere på én dag

Som mange før oss har vi vært på LEAN-kurs for å ta «gult belte» i metodikken. Vi har blitt brannbil-kampsport-utøvere med teft for hva som sløser bort tid og ressurser. Hva betyr dette spør du? Les videre og finn ut.

På Deloitte sine nye kontorlokaler i Markens ble vi møtt av Johan Stensholt og et kontorlandskap rigga til action. Vi stilte 10 traineer, 2 personer fra medlemsbedrifter, læringsvillige og kaffetørste.

Vi startet kurset med å lære om bakgrunnen for LEAN - som forsåvidt oppsto i bilbransjen da Japanske Toyota begynte å se nytt på hvordan å produsere biler. De jobbet smartere og fokuserte på aktivitetene som ga verdi for kundene. De produserte færre biler, men unngikk overproduksjon, også kalt sløsing.

Sløsing, for et krast ord det er. Men ja, sløsing. Det vi gjør som ikke skaper verdi for kunden. Det finnes 8 hovedformer for sløsing: 

  • unødvendig transport

  • å gjøre mer enn nødvendig

  • unødvendig bevegelse

  • venting

  • overproduksjon

  • for stort lager

  • omarbeid

  • uutnyttet kreativitet

Så hvis du ofte dilter rundt på arbeidsplassen og venter på andres svar, mens du går på metersvis hver gang du skal gjennomføre noe, som gjerne har blitt gjort allerede - ja da snakker vi om sløsing (med stor S).

Nå har vi lært hva vi ikke skal gjøre, men hva skal vi gjøre da? Jo - vi skal jobbe for kontinuerlig forbedring, med respekt for mennesker. Grunnprinsippene i LEAN metoden er:

  1. Spesifiser verdi fra kundens perspektiv

  2. Identifiser verdikjeden

  3. Eliminér sløsing og skap flyt

  4. Etterspørsel-basert produksjon

  5. Kontinuerlig forbedring

Les listen en gang til og smatt litt på hva det betyr for deg i din virksomhet eller situasjon.

Still deg selv spørsmålene 1) hvem er kundene og deres behov? 2) hvordan er prosessen hos oss i dag, og hva kan forbedres? 3) hvilke aktiviteter kan fjernes eller forenkles? 4) hva er bestillingen fra kunden, og leverer vi det de spør om? 5) hva kan bli bedre med prosessen?

Arbeidet med LEAN skal ses på som en kontinuerlig syklus og ikke et prosjekt. Du slutter aldri med å jobbe med forbedring, og gjør lurt i å se på det som en kultur. Som en del av kulturen er det lettere å unngå falle tilbake på gamle uvaner.

Nå lurer du sikkert på hvordan dette henger sammen med brannbiler og kampsport? Vi satt ikke bare på rompa og hørte om LEAN, vi fikk testet det i praksis - gjennom å utøve “Lean kampsport” på gult-belte-nivå hvor vi skulle produsere brannbiler til en kunde. Først som en fabrikk med én-til-én produksjonslinje med mange og lange transportetapper. Deretter, etter å ha kartlagt prosessen og jobbet med tiltak for å forbedre den, gruppevis og i fellesskap, med en smartere produksjonslinje. Forskjellene var som dag og natt, og vi følte virkelig at vi hadde “LEAN-kickboksa” prosessen opp til nye høyder.

Som en gjeng med ferske masterstudenter var det ikke nytt å skulle avslutte læringen med en eksamen. Til vår store glede besto alle, hurra (se bilde)!

Oppfordringen vi fikk fra Johan hos Deloitte var å ta med seg i hvert fall én ting på jobben i morgen. Én ting vi har lært at kan gjøres annerledes eller bedre. Så – hva skal du gjøre annerledes på jobb i morgen?

 

Ps! hvis du vil se hvor gøy vi hadde det - sjekk Reel videoen på vår Instagram profil.