1gruppebilde

Studietur til Nederland

Årets studietur til utlandet gikk til havnebyen Rotterdam i Nederland.

Tema for turen var "En verden i endring". Traineene hadde tre dager med besøk hos bedrifter som jobber med sirkulær økonomi, bærekraft og nye løsninger for å møte utfordringer vi står ovenfor i samfunnet.

Dag 1

Turen startet tidlig, med oppmøte på Kjevik flyplass klokken halv fem. Til tross for lite søvn var det en positiv gjeng som gikk ombord flyet til Amsterdam. Vi fikk med oss forsinket fly og problemer på togsporene, før vi var vel fremme på hotellet i Rotterdam. Med litt hurtig gange kom vi oss til turens første bedriftsbesøk.

Rotterdam har den største havna i Europa og stod i hovedfokus på turen. Vårt første bedriftsbesøk var derfor hos Port of Rotterdam. Her møtte vi Mark Dijk, Manager of External Affairs i havna. Som den største havna i Europa er de et viktig knutepunkt for internasjonal handel og logistikk. Vi fikk høre om utviklingen av havneområdet og utfordringer de møter på i sitt arbeid.

Herfra gikk veien videre til Foodhallen, hvor vi fikk velge lunsj fra det som føltes ut som uendelig mange små boder. Gode og mette trasket vi videre til dagens andre bedriftsbesøk, også tilknyttet havna, men med en litt annen vri: Vi besøkte Floating Farm, den første flytende bondegården i verden! Ideen er basert på sirkulær økonomi, med et mål om å gi byer større grad av selvforsyning. Her fikk vi høre om utviklingen av konseptet, se på produksjonsenheten, treffe kuene og smake på meieriproduktene de lager.

Etter en lang og innholdsrik dag avsluttet vi med burger og øl i bittesmå glass, vårt første kultursjokk på turen. Det er nok trygt å påstå at de fleste fikk sove godt den natten, etter å ha vært våkne siden 03-tiden.

Dag 2

Etter en god frokost startet vår andre dag på tur med watertaxi til Samskip. Hos Samskip fikk vi møte bærekraftsansvarlig, markedsansvarlig, HR-ansvarlig og teknisk ansvarlig for utviklingen av skipene. Vi fikk høre om selskapets historie og verdier, om utviklingen av nullutslipps SeaShuttle-fartøy, deres bærekraftsarbeid og hvordan de jobber med HR for å bli en attraktiv arbeidsplass. Samskip har nylig signert en intensjonsavtale med byene Rotterdam og Oslo, for å etablere en grønn korridor for kort sjøfart. Vi fikk høre om hvordan de skal bruke SeaShuttle-fartøy med grønt hydrogen som drivstoff på denne strekningen og hvordan de har opplevd samarbeidet med aktører i Norge. Vi var også så heldige at vi fikk servert en Nederlandsk matrett til lunsj: Kroket sandwich!

Gode og mette gikk turen videre med watertaxi til sentrum og besøk hos BlueCity. I en nedlagt svømmehall har BlueCity etablert et miljø som samler bedrifter og entreprenører med fokus på sirkulær økonomi og bærekraft. Vi fikk en omvisning i lokalet av en av de første entreprenørene som etablerte seg hos BlueCity, Diana Graaf. På omvisningen fikk vi høre om flere av bedriftene og deres arbeid med å bruke overskuddsressurser til å lage nye materialer og løsninger.

Resten av den solfylte dagen benyttet vi til å sette oss ned på cafe, vandre rundt i byen og se på kjente bygninger før vi gjorde oss klare til middag. Kveldens måltid var et av høydepunktene på turen: Vi fikk 3-retters middag på Vineum, en restaurant nevnt i Michelin guiden!

Dag 3

Den siste dagen vår i Rotterdam ble brukt til å se mer av byen og spise så mye pannekaker vi ville ombord på Pannekakebåten. Vi startet dagen med å vandre gjennom byen fra hotellet og ned til havna. På turen fikk vi se enda mer av havneområdet, en nydelig park, turistattraksjonen Euromast og det kjente museet Depot Boijmans Van Beuningen. Fremme på havna gikk vi ombord på Pannekakebåten og seilte på elven Maas mens vi spise pannekaker med alt mulig slags tilbehør. Båtturen markerte slutten på studieturen, det var tid for hjemreise for en del av gjengen og avreise til Amsterdam for de som skulle tilbringe helgen der.

Tusen takk til alle bedriftene som tok oss imot og delte sin kunnskap, og tusen takk til traineegjengen for en hyggelig tur!